تاریخ انتشار: ۰۶:۰۱ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

علی اکبر پورجمشیدیان کیست؟ | سپاهی که میرحسین موسوی را تهدید به بازداشت کرد

علی اکبر پورجمشیدیان با حکم اسکندر مومنی وزیر کشور به عنوان معاون امنیتی و انتظامی این وزارتخانه و دبیر شورای امنیت کشور منصوب شد.

علی اکبر پورجمشیدیان کیست؟ | سپاهی که میرحسین موسوی را تهدید به بازداشت کرد

رویداد ۲۴| روح انگیز دری: علی اکبر پورجمشیدیان نام تازه‌ای است که در میان اسامی منصوب شده در دولت مسعود پزشکیان ثبت شده است. امروز – دوشنبه نهم مهرماه ۱۴۰۳- علی اکبر پورجمشیدیان با حکم اسکندر مومنی وزیر کشور به عنوان معاون امنیتی و انتظامی این وزارتخانه و دبیر شورای امنیت کشور منصوب شد.
شورای امنیت کشور (اختصاری شاک) نهادی متفاوت از شورای عالی امنیت ملی (اختصاری شعام) است که در سال ۱۳۶۲ تأسیس شد و پس از بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸، بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی به عنوان یکی از شورا‌های فرعی شورای عالی امنیت ملی در نظر گرفته شد. وظیفهٔ شورای امنیت کشور که زیر نظر وزارت کشور است، بررسی جریانات و پیش‌آمد‌های عمده و اساسی امنیت داخلی و اتخاذ تصمیمات و تدابیر هماهنگ در جهت پیشگیری و مقابله با مسائل امنیتی است.

تا پیش از این سیدمجید میراحمدی دبیر این شورا بود که حالا با حکم وزیر کشور دولت چهاردهم، علی اکبر پورجمشیدیان برای این سمت در نظر گرفته شده است. پورجمشیدیان متولد ۱۳۴۱ است. خبرگزاری فارس در مطلبی درباره او در سال ۱۳۹۱ نوشته است که «وی از دوران دانش‌آموزی و دوران جوانی در حرکت‌های انقلابی فعالیت سیاسی خود را آغاز کرده‌اند و بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۸ به عضویت در سپاه پاسداران درآمدند و در لشکر ۲۷ رسول (ص) آغاز به خدمت کردند تا اینکه در سال ۱۳۶۱ به لشکر همیشه پیروز ۳۱ عاشورا آمدند و در کنار شهید دلاور مهدی باکری به دفاع از اسلام و انقلاب پرداختند. پورجمشیدیان بعد از پایان جنگ به عنوان مسئول نظارت نمایندگی نیروی زمینی سپاه، مسئول حقوقی بازرسی نیروی زمینی سپاه و مدتی در بنیاد تعاون سپاه عاشورا هستند». بر اساس این گزارش همچنین دو برادر پورجمشیدیان-مهدی و جلال- از شهدای دوران جنگ ایران و عراق هستند.

خبرگزاری تسنیم نیز بعد از اعلام خبر این انتصاب در مطلبی نوشت که «فرماندهی سپاه عاشورا آذربایجان شرقی، مسئول آموزش نیروی زمینی سپاه، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه، مسئولیت قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) نیروی زمینی سپاه را» را در کارنامه خود دارد.
بر اساس گزارش خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۲ پورجمشیدیان در مراسم تودیع و معارفه فرماندهی سپاه عاشورا خواستار اعطای شهروند نمونه تبریزی شد با موافقت اعضای شورا این عنوان به وی اعطا شد.

پور جمشیدیان؛ هم رزم مهدی باکری

علی اکبر پورجمشیدیان در زمان جنگ ایران و عراق بوده است. او در گفت و گویی درباره مهدی باکری با خبرگزاری فارس در سال ۱۳۹۱ گفته است که سابقه آشنایی اش با مهدی باکری به «عملیات بیت المقدس» باز می‌گردد. او در اینباره گفته است: «عملیات بیت‌المقدس که تمام شد ما به همراه جمعی از رزمنده‌های آذربایجان از لشکر مقدس ۲۷ حضرت رسول تسویه حساب کردیم. به ما گفته شد که باید به تیپ عاشورا و از آنجا به تبریز بروید. من نخستین بار آقا مهدی را آنجا دیدم که برای رزمندگان تیپ عاشورا صحبت می‌کردند».

حضور در نیروی زمینی سپاه و جنگ سوریه

او در مهر ۱۳۹۵ با حکم محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌عنوان معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه جایگزین ابوالقاسم فروتن شد. گزارش‌های مختلفی از نقش موثر و تعیین کننده او در درگیری‌های سوریه و به خصوص حلب وجود دارد.

پور جمشیدیان و ریاست هیات مدیره باشگاه تراکتور

علی اکبر پورجمشیدیان در سال ۱۳۹۲ به عنوان «رئیس هیئت مدیره باشگاه فوتبال تراکتورسازی» منصوب شد. او در فوردین سال ۱۳۹۳ از این سمت استعفا داد و در متن استعفای خود نوشت: «اینجانب علی اکبرپورجمشیدیان عضو هیئت مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی به دلیل انتقال به تهران امکان حضور، پیگیری و نظارت مستمر کار‌های باشگاه و هیات مدیره محترم برایم فراهم نیست، از طرفی انتصاب برادر بسیار عزیز و گرامی سردار کریمیان بعنوان فرمانده سپاه همیشه پیروز عاشورا و فراهم آوردن شرایط لازم برای اقدامات و حمایت‌های موثرتر ایشان جهت ارتقا وضعیت باشگاه، بدینوسیله ضمن پوزش از همه کوتاهی‌ها و تقصیرات، استفای خود را تقدیم می‌دارم».

روایت پور جمشیدیان از رخداد‌های سال ۸۸ و خط و نشان برای میرحسین موسوی

پورجمشیدیان در دی ماه سال ۱۴۰۲ در مراسم بزرگدشت سردار قاسم سلیمانی در مسجد صاحب الامر (عج) تبریز با بیان اینکه ماجرا‌های سال ۸۸ خیلی عجیب بود، افزود: صحنه‌های پنهانی از فتنه ۸۸ در تبریز در دل ما مانده است. فتنه گران همه جای کشور را به هم ریخته بودند و دنبال بهانه برای به هم ریختن تبریز بودند و سران فتنه می‌گفتند ما اهل آذربایجان و تبریز هستیم.

او در همین سخنرانی به بیان خاطره‌ای از عزم سفر موسوی به تبریز پرداخته و گفت: یک روز در اوج بحران‌های سال ۸۸ به من پیام دادند میرحسین موسوی ساعت ۸ شب به تبریز می‌آید، پیغام دادم اگر جرات دارد به تبریز بیاید، بچه‌های تبریز اجازه نمی‌دهند پایش را از هواپیما بیرون بگذارد. بعضی بچه‌های تبریزی هم متوجه شدند و به فرودگاه رفتند. گفتم اگر پیاده شد او را بازداشت می‌کنم شک نکیند ولو اینکه مرا از فرماندهی سپاه استان بردارند. تبریزی‌ها اجازه نمی‌دهند شهرشان آلوده شود. تا ساعت ۷ می‌گفتند قرار است بیاید، اما ساعت ۷:۱۵ گفتند میرحسین به کیش رفت و جرات نکرد به تبریز بیاید.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: عشق به ولایتمداری در تبریز ریشه دارد و تبریزی‌ها «حسینچی» هستند.

پورجمشیدیان و موضع گیری درباره موضوع حجاب و رخداد‌های ۱۴۰۱

پور جمشیدیان در همین سخنرانی در دی ماه سال گذشته با اشاره به رخداد‌های پاییز سال ۱۴۰۱ گفته است که «برداشتن حجاب چه چیزی را برای خانم‌های ما اضافه می‌کند؟ غیر از حقارت چیزی دارد؟ آمریکا بیاید بگوید چه ارزشی برای زن می‌دهد؟ جز اینکه با زن مثل کالا برخورد می‌کنند و حال آنان شده اند مدافع حقوق زن. اما بخوانید ببینید اسلام چه نگاهی به اسلام دارد. در ایران جمعیت دانشجویان خانم بیشتر از مردان است، کجای دنیا این را سراغ دارید؟».
وی به توطئه‌های رضاخان برای برداشتن حجاب از سر زنان اشاره کرده و گفت: رضاخان در سفر به ترکیه از آتاتورک برداشتن حجاب را تقلید کرد و در ایران اجرایی کرد، اما زنان ما و تبریز مقابل رضاخان ایستادند تا حجاب خود را حفظ کنند. این‌هایی که امروز حرف از بی حجابی می‌زنند بدانند ما وارث چنین شرایطی هستیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
سوژه‌های روز